In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends september 2022
Ontdek hieronder alle social media trends van september 2022 met onder andere een nieuwe feed op TikTok voor lokale bedrijven en een verbeterde Shopify integratie op Pinterest.
Maandelijks versturen wij de Socials Update in een nieuwsbrief per e-mail. Meld je hieronder aan voor deze maandelijkse update!
BeReal-functies op Instagram, ook een succes?
Het social media platform BeReal is de laatste maanden ontzettend populair. In het eerste kwartaal van 2022 steeg het aantal wereldwijde downloads met maar liefst 390% ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021. Dat komt neer op 3,3 miljoen downloads, blijkt uit onderzoek van Data.ai.
Bij BeReal draait het om het delen van een authentiek moment. Iedere dag wordt op een willekeurig tijdstip gevraagd om een foto te maken. Met een tijdslimiet van 2 minuten en een foto met de front én back camera ontstaan er spontane foto’s.
Dual-modus en QR-code
Ook Instagram ziet de populariteit van BeReal toenemen. En dat is genoeg reden voor het platform om te testen met gelijksoortige functies. Voor Instagram Stories is er al een ‘Dual’-modus beschikbaar, waarmee je de front en back camera tegelijkertijd kunt gebruiken.
Daarnaast is er een Instagram Snapshot in ontwikkeling. Daarmee kun je een QR-code aan berichten toevoegen, die andere gebruikers kunnen scannen. Hiermee zien ze op een kaart waar je je op een bepaald moment precies bevindt. Dit vertoont overeenkomsten met de kaartfunctie van BeReal.
Nieuwe ‘Nearby’ content feed op TikTok
Als je bekend bent met TikTok, dan weet je dat jouw feed momenteel bestaat uit twee tabbladen: Following en For You. TikTok experimenteert momenteel met een derde tabblad: Nearby. Het voordeel? Met komst van het extra tabblad kan het platform lokaal relevante updates laten zien die betrekking hebben op jouw interesses. Bijvoorbeeld aanbevelingen voor restaurants of must-see wandelplekken. En dat is zeker van waarde voor lokale bedrijven.
Momenteel is het tabblad enkel beschikbaar voor een kleine groep gebruikers in Zuidoost-Azië. Ondertussen kun je wel al gebruikmaken van locatietags, die wellicht later worden gebruikt voor de Nearby-feed.
Snapchat+ vanaf nu in Nederland en België
Social media platformen blijven continue zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Zo ook Snapchat! Het betaalde abonnement Snapchat+ is vanaf nu beschikbaar in Nederland en België. Voor een bedrag van €4,99 per maand of €47,99 per jaar ontvang je unieke functies.
Zo krijgen jouw Snapchat verhalen een hogere prioriteit, waarmee je een verbeterde zichtbaarheid creëert. Ook heb je toegang tot nieuwe aangepaste app-iconen en thema’s, een Snapchat+ base en de mogelijkheden om ‘Beste vrienden’ vast te zetten als #1 beste vriend. Daarnaast kan je zien waar een vriend (die zijn locatie met je deelt) de afgelopen 24 uur is geweest via de kaartfunctie. Dit worden zogeheten Spookpaden genoemd.
Wordt het een succes in Nederland en België? Dat is afwachten. Wereldwijd heeft Snapchat inmiddels een miljoen betalende abonnees in onder andere de Verenigde Staten, Duitsland en Australië.
Nieuwe Reels functies op Facebook en Instagram
Ben jij een fan van Reels op Facebook en Instagram? Dan kan jij binnenkort genieten van een aantal nieuwe functies. Een voorbeeld daarvan is de ‘Add Yours’-sticker, waarmee gebruikers via een Reel op een Reel reageren.
Ook komt er een betere connectie tussen Instagram en Facebook. Post je een Reel op Instagram? Dan kun je dat ook direct plaatsen op Facebook. Daarnaast wordt er een flinke verbetering doorgevoerd wat betreft inzichten. Voor Facebook Reels zullen die worden weergegeven via de Creator Studio app. De daadwerkelijke lanceerdatum blijft voor nu nog onbekend.
Verbeterde Shopify integratie op Pinterest
Als je onze Socials Updates al langer volgt, dan weet je dat Shopify de laatste tijd flink bezig is om de integratie met social media platformen te verbeteren. Dit keer is Pinterest aan de beurt. Het doel is om de verkopen op het platform te maximaliseren met komst van een verbeterd conversieproces. Hierdoor is het voor gebruikers sneller én eenvoudiger om rechtstreeks vanuit pin listings een aankoop te doen.
Hoe er dat in de praktijk uitziet? Je kunt alle relevante productinformatie binnen Pinterest selecteren. Denk aan kleur en maat. Hierdoor is er geen verwijzing meer nodig naar de verkopende website om een aankoop te doen. Momenteel is de functie enkel nog beschikbaar bij geselecteerde Amerikaanse handelaren. Bij een geslaagde test zal het een kwestie van tijd zijn, voordat wij er ook van kunnen genieten!
Social media trends van september 2022
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van september 2022. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen!