De advocatuur en social media is nog steeds geen vanzelfsprekende combi. Wij zien met name dat de gevestigde advocatenkantoren soms wat terughoudend zijn als het op social media aankomt. Met een training voor de advocatuur kan daar verandering in worden gebracht!
Advocaten op social media: is het done or not done?
Alain de Schutter, eigenaar bij marketingbureau Monkeys & Bananas, heeft wel een vermoeden hoe dat komt. ‘De advocatuur maar ook notariaten zijn vanuit het verleden branches waar het werk vaak vanzelf naar je toekwam. Het was zelfs eigenlijk ‘not done’ om als advocaat of notaris actief marketing en sales te bedrijven, laat staan jezelf te etaleren via social media.
Bovendien zie je dat de advocaten die wel een poging gewaagd hebben op social media vaak teleurgesteld opgeven, omdat directe conversie in de vorm van meer zaken uitbleef. En toch is dat zonde vinden we! Het kan namelijk wel degelijk iets opleveren. Mensen zoeken namelijk ook via social media kanalen of Google naar Advocaten. Je kunt social vergelijken met mond tot mond reclame, maar dan via bijvoorbeeld een connectie op LinkedIn. Daarnaast kun je als advocaat ook interessante blogs schrijven of enkel delen via social media, waardoor jouw vindbaarheid vergroot wordt. De wijze waarop de advocatuur en social media worden gebruikt, kan dus nog wel wat aandacht gebruiken’, aldus Alain.
Traditionele social media
Het merendeel van de advocatenkantoren hebben op dit moment een mooie website, zijn goed terug te vinden in Google en hebben een LinkedIn bedrijfspagina waarop zij reclame achtige berichten plaatsen.
‘Wil je je doelgroep informeren, amuseren, inspireren, stimuleren of activeren? Dan is social media de sleutel. Je kan via deze weg de juiste mensen snel bereiken en je boodschap persoonlijk overbrengen,’ zegt Stephanie Prins projectmanager bij Monkeys & Bananas. Stephanie ondersteunt organisaties bij de inzet van social media. ‘We leven in een snelle, moderne wereld en daar hoort social media ook bij.’
Boodschap van advocatenkantoren
De boodschap die nu wordt overgebracht door diverse advocatenkantoren bestaat uit berichten die met name voor henzelf relevant en interessant zijn, omdat het gaat over hun vakgebied en er wordt nog steeds veel vakjargon gebruikt. Dit is de traditionele manier, maar deze content is vaak minder interessant om te lezen voor de doelgroep die zij willen bereiken.
Veel organisaties en advocatenkantoren willen dit wel anders aanpakken en willen graag meer bereik maar weten eigenlijk niet goed waar te beginnen en hebben vragen als: welke kanalen ga ik inzetten? Post ik iets op de bedrijfspagina of juist op mijn eigen profiel en hoe vaak moet ik iets posten?
Daarnaast wordt er nog steeds gedacht dat het enorm veel tijd kost en dat ligt bij advocaten, waar een term als ‘uurtje-factuurtje’ bekend klinkt, soms extra gevoelig.
Praktijkvoorbeeld advocatuur en social media
Een voorbeeld in de praktijk; voor een advocatenkantoor met 50+ medewerkers is de keuze gemaakt om met vier enthousiaste medewerkers aan de slag te gaan. Deze medewerkers worden feitelijk ‘micro-influencers’ van je organisatie. Samen hebben ze alleen al zo’n 10 keer meer bereik als de LinkedIn-bedrijfspagina en ze hebben een betrouwbaarheidsscore van 83%, waar de organisatie zelf slechts 33% scoort. Grote voordelen dus van de combi advocatuur en social media!
Training voor advocaten: OpRecht Social
Wij trainen deze micro-influencers en maken samen met hen content waarbij wij de mensen achter de toga zichtbaar maken. Door de inhoud van de post persoonlijk en makkelijk leesbaar te maken, maak je de drempel om contact op te nemen met een advocaat lager. En dat gaat je echt klanten opleveren!
Ben jij na het lezen van dit artikel ook benieuwd om te weten wat we voor jouw firma kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via de telefoon of per e-mail, óf bekijk direct onze LinkedIn training OpRecht Social 😉.