Clubhouse: enkel een trend of ook interessant voor bedrijven?

Clubhouse

Inhoudsopgave

Clubhouse: waarschijnlijk heb je het afgelopen weken veel om je heen gehoord. Echter is deze app niet volledig nieuw, deze app werd in maart 2020 al geïntroduceerd. Maar waarom hebben wij hier dan nog niet eerder van dit nieuwe social media platform gehoord? Waarschijnlijk komt dit vooral door het feit dat je alleen gebruik kan maken van de app wanneer jij uitgenodigd wordt door een geregistreerd lid. 

Het ontstaan van Clubhouse

Oorspronkelijk werd het in de eerste maanden voornamelijk bekend in Silicon Valley. De tech-innovators die daar rond lopen konden de app als select clubje gebruiken. Hoe kan het zo zijn dat deze app nu wel ineens een enorme hit is? Dat is omdat Elon Musk eind januari tweette ‘On Clubhouse tonight at 10PM LA time’. Wat veel volgers met vragen achterliet. Dit zorgde voor een run op de app. Binnen een mum van tijd zat de kamer vol met 5000 mensen (het maximale aantal). 

Wat is Clubhouse en hoe werkt het?

Clubhouse is een app waarin verschillende mensen over onderwerpen kunnen sparren. Dit is audio, zonder foto of video, daarnaast worden de gesprekken niet opgenomen. Het ligt dus tussen een podcast en live radio in. Gebruikers kunnen bepalen over welk onderwerp zij willen praten of alleen mee willen luisteren. Wanneer de gebruiker aangeeft geïnteresseerd te zijn in dit onderwerp, zijn er verschillende clubs welke zij kunnen gaan volgen. Wanneer er een gesprek begint in die betreffende kamer, krijgt de gebruiker een melding. 

Verschillende personen in een kamer

Maar wanneer er maximaal 5000 mensen in een kamer toegelaten worden, wordt het dan geen chaos? Nee, gelukkig werkt dat niet zo. De deelnemers in een kamer zullen een digitale hand op moeten steken, waarna zij hun inbreng in het gesprek kunnen delen. De kamer is ingedeeld in drie verschillende delen. Allereerst het ‘podium’, dit zijn de mensen die het woord in de kamer doen. Vervolgens is er de ‘eerste rij’, hierin staan de luisteraars die gevolgd worden door de ‘sprekers’. Tenslotte is de laatste categorie de ‘anderen in de kamer’. Dit zijn personen die zijn aangesloten bij de kamer om mee te luisteren, omdat zij geïnteresseerd zijn in het gespreksonderwerp. 

Clubhouse app

Gesloten en openbare rooms

De beschikbare rooms kunnen getoond worden op basis van je netwerk. Er zijn zowel gesloten als openbare rooms. Er zou dus een room gecreëerd kunnen worden voor alleen jou en jouw vrienden, maar ook een waar mensen vrij zijn om mee te sparren over het onderwerp. Nederlanders met een groot bereik, zoals; Bas Smit, Dennis Schouten en Giel de Winter maakten al gebruik van deze app. 

Hoe kan ik zelf Clubhouse gebruiken?

Clubhouse is niet zomaar voor iedereen toegankelijk. Het is tot nu toe alleen maar beschikbaar voor gebruikers met iOS. Daarnaast moet een geregistreerde gebruiker jou ‘nomineren’ als nieuwe geregistreerde gebruiker. Jij ontvangt dan twee invites, waarmee jij weer nieuwe potentiële gebruikers uit kan nodigen. Zo blijft het balletje rollen. Op een gegeven moment werden de invites voor zo’n $97(!) verkocht. In de maand februari zijn er tot nu toe al bijna 5 miljoen downloads gedaan.

Clubhouse inzetten als organisatie?

Het online marketing bureau Monkeys & Bananas helpt je graag! 

 

Hoe kan je Clubhouse gebruiken voor business?

Op het moment is de app nog helemaal niet ingericht op advertenties. Er is nog geen mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken en betaalde advertenties in te richten. Tóch zijn er genoeg mogelijkheden voor ondernemers om hun doelgroep te bereiken

Ben vindbaar voor jouw doelgroep

Allereerst; De rooms zijn te vinden door middel van keywords. Mocht jij een groep aan willen maken over jouw eigen onderwerp, zorg ervoor dat de woorden die gebruikt worden SEO-waardig (Search Engine Optimization-waardig) zijn. Wat inhoudt; zorg ervoor dat jij de betreffende woorden gebruikt, waarop jouw doelgroep zoekt. Zorg dat ze omvattend zijn voor de onderwerpen jij wilt aansnijden. Het is dus belangrijk dat je je specifiek op één categorie focust. Hierdoor word je als expert in die categorie gezien. Hoe specifieker het onderwerp, hoe specifieker de doelgroep.  

Geef waarde aan je doelgroep

Wat erg belangrijk is om in gedachten te houden wanneer je bezig bent met Clubhouse, is dat iedereen zich op dit platform bevindt om waarde te zoeken of te geven. Clubhouse geeft dé ideale mogelijkheid om te connecten met iedereen in jouw branche. Je kan je netwerk uitbreiden met andere experts over (andere) vakgebieden. Door met deze personen in gesprek te gaan, verbreed je jouw bereik. Kortom; geef je doelgroep net zo veel waarde, als dat zij voor jou waard zijn. Informeer, amuseer of ben educatief voor je doelgroep.

Clubhouse

Hoe Clubhouse op dit moment toegepast wordt

Het wordt al gebruikt als marketingcommunicatiemiddel. Zo heeft het moederbedrijf van o.a. Burger King, Popeyes en Tim Hortons; Restaurant Brands International (RBI) dit gedaan in een Clubhouse gesprek van één uur. De gedachte erachter; ‘Als wij onze financiële cijfers toch elke 3 maanden openbaren aan onze leidinggevenden en investeerders, waarom dan niet aan iedereen?’ Dit leidde tot grote opkomst. Van marketeers tot consumenten, veel mensen waren geïnteresseerd.

Zij kregen ineens de mogelijkheid om in gesprek te zijn met CEO José Cil, Fernando Machado, chief corporate officer Duncan Doty en DMO (Directeur Media en Marketing) Ellie Doty. Dit werd gezien als een sterke zet om ‘awareness’ te creëren voor het bedrijf, de branche en de top-mensen van RBI. Zo voelt de consument zich gelijk meer betrokken bij het bedrijf. In dit opzicht wordt Clubhouse echt gebruikt om informatie te delen. 

Clubhouse als marketingstunt

Naast informatie delen kan Clubhouse zeker ook op andere manieren toegepast worden. Zo bleek wel; Content creator Paul Snijder bedacht namelijk het plan om een room te openen, genaamd ‘Speeddaten met Bas Smit’, waar hij de profielfoto van Bas Smit gebruikt heeft. Hij moedigde een aantal vrienden aan hetzelfde te doen, in no-time zat de kamer vol Bas Smit’s en Nicolette van Dam’s en meer dan 600 geïnteresseerde luisteraars. Uiteraard is dit juridisch op het randje, echter bleek wel dat het marketingtechnisch een erg goede stunt was. Bas Smit (met 822.000 volgers) plaatste de video op zijn Instagram story en kon er gelukkig hard om lachen. 

Maar hoe maak je je profiel zo aantrekkelijk mogelijk om te volgen? 

Wanneer je dan eenmaal ‘awareness’ om jou heen gecreëerd hebt, hoe zorg je er dan voor dat deze mensen jou dan ook nog eens volgen? Zorg allereerst dat jouw profiel aantrekkelijk is voor de doelgroep die je wil bereiken. Zorg ervoor dat wanneer er op jouw profiel geklikt wordt, je overkomt als een deskundige voor de klant. De inhoud van jouw bio bepaald wat voor mensen jij aantrekt op jouw profiel. Je kunt desnoods jouw bio aanpassen op het gesprek in de room wat je op dat moment bepaalt te hebben. Maak gebruik van alle ‘basics’, namelijk; waar je werkt, je functie en waar jouw content te vinden is. Maak hierin vooral gebruik van emoji’s! 😉

Een call-to-action in Clubhouse

Het is helaas (nog) niet mogelijk om op Clubhouse een link in bio te plaatsen. Wat wel gedaan kan worden is een call-to-action naar één van je social media kanalen (tot nu toe enkel Twitter en Instagram). Het is dan mogelijk de kijker te motiveren jou een berichtje op één van deze platformen te sturen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Marit Havermans

Marit Havermans

Bij Monkeys & Bananas Academy is Marit werkzaam als Social Media Marketeer. Zij houdt zich onder andere bezig met de laatste trends op het gebied van social kanalen, zoals Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok, Clubhouse en meer.

Aan de slag met social media?

Vraag een vrijblijvend gesprek met onze specialisten aan voor een op maat gemaakte training! 

Chat openen
Meer weten over een training?
Hallo!

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van een social media training? Neem dan persoonlijk contact op met onze specialisten!

Wij staan voor je klaar!