Wat is Facebook Shopping en hoe ga je aan de slag?

Facebook shopping

Inhoudsopgave

Facebook Shopping is dé manier om je producten onder de aandacht te brengen binnen Facebook. In deze blog nemen we je mee door alle aspecten van Facebook Shopping en hoe je dit kunt instellen en optimaliseren voor je bedrijf.

Wat is Facebook Shopping?

Facebook Shopping is een functie waarmee jij als bedrijf een online winkel op Facebook kunt creëren. Deze wordt dan weergegeven op Facebook en Instagram. Dit is dus onmisbaar binnen jouw Facebook marketing als je producten verkoopt. Met jouw Facebook winkel kun jij je producten aan je volgers laten zien en meteen verkopen. De winkel maak je in Handelsbeheer, dit is een centrale plek waar je al je voorraad- en verkoopactiviteiten van Facebook en Instagram beheert.

Facebook shopping screenshot

Facebook Shopping instellen

Voordat je begint met Facebook Shopping, heb je een Facebook bedrijfsaccount nodig en een webshop die is gekoppeld aan deze Facebook-pagina.

Als je een winkel wilt instellen op Facebook, moet je ervoor zorgen dat: 

  • Je een Meta Bedrijfsmanager-beheerder bent
  • Je Facebook-pagina en Instagram-bedrijfsaccount zijn gekoppeld aan hetzelfde Bedrijfsmanager-account
  • Je beheerderstoestemmingen hebt voor je Facebook-pagina
  • Je beheerderstoestemmingen hebt voor je catalogus
  • Je een website hebt voor je bedrijf

Een winkel maak je als volgt:

  1. Ga naar Facebook Business Manager
  2. Klik op “Handelsbeheer” en selecteer “Winkel aanmaken”
Handelsbeheer facebook
Winkel maken Handelsbeheer Facebook Shopping

3. Voeg je catalogus toe door producten handmatig of in bulk te uploaden

De belangrijkste en handigste functies

  • Je kunt je collecties personaliseren met producten die je wilt uitlichten
Winkel in Facebook Shopping
  • Je kunt opvallende visuele elementen gebruiken om je merk te versterken
  • Je kunt gebruik maken van aangepaste doelgroepen in je advertentiecampagnes om mensen te bereiken die jouw winkel hebben bekeken
  • In Handelsbeheer kun je uitgebreide statistieken bekijken om prestaties te monitoren en optimaliseren
  • Je kunt je producten ook op Instagram en Marketplace binnen Facebook laten zien
  • Je winkel is te bereiken via verschillende wegen: een Facebook of Instagram profiel, advertenties, Stories en Reels
  • Je kunt snel reageren op vragen van klanten via Messenger

Facebook Shopping Ads: jouw producten nog beter zichtbaar

Facebook Shopping Ads zijn advertenties waarmee je jouw producten kunt promoten en verkopen. Zoals we hierboven al benoemde, kun je met een Facebook winkel gebruik maken van aangepaste doelgroepen. Dit is enorm handig, want dan kun je meteen de mensen targetten die jouw winkel al eens hebben bekeken.

Advantage+ Shopping campaign Facebook

De Advantage+ shopcampagnes zijn onderdeel van de Advantage+ producten van Meta. Deze campagnes maken gebruik van machine learning om jouw advertenties te optimaliseren om zo efficiënter waardevolle doelgroepen te helpen bereiken.

Met deze campagnes is het niet meer nodig om veel campagnes met verschillende instellingen voor targeting en advertentiemateriaal te maken.

Deze campagnes zijn momenteel beschikbaar voor gekwalificeerde adverteerders en zijn dus mogelijk nog niet voor jou beschikbaar.

Tips voor jouw Facebook winkel

  • Zorg voor een link naar jouw website
  • Voeg goede full-screen foto’s toe
  • Voeg voor kleding een 360 graden foto toe
  • Voeg voor schoonheidsproducten before and after foto’s toe
  • Zorg voor een duidelijke prijs en prijsinformatie
Facebook Shopping product
  • Houd de beschikbaarheid van producten up to date
  • Maak gedetailleerde product beschrijvingen
  • Selecteer categorieën voor producten
  • Zorg voor categorie attributen
  • Zorg voor een goede producttitel
Facebook Shopping producten
  • Zet varianten op
  • Benoem merknamen
  • Gebruik unieke product ID’s
  • Voeg een product conditie toe
  • Laat je bestsellers opvallen door deze op de voorgrond te zetten
  • Voeg producttags toe aan je posts en verhalen
Facebook Shopping
  • Maak gebruik van trends en seizoenen
  • Combineer items om complete looks of sets te laten zien

Veelgestelde vragen over Facebook Shopping

Wij zetten de meest gestelde vragen over Facebook Shopping op een rij!

Hoe werkt Facebook winkel?

De Facebook winkel is de functie waarmee jij als bedrijf een online Facebook winkel kunt creëren. Deze wordt dan weergegeven op Facebook en Instagram. Zo kun jij je producten aan je volgers laten zien en meteen verkopen. De winkel maak je in Handelsbeheer, dit is een centrale plek waar je al je voorraad- en verkoopactiviteiten van Facebook en Instagram beheert.

Hoe zet je iets te koop op Facebook?

Als je iets wilt verkopen op Facebook, doe je dat als volgt:
1. Ga naar Facebook Business Manager
2. Klik op “Handelsbeheer” en selecteer “Winkel aanmaken”
3. Voeg je catalogus toe door producten handmatig of in bulk te uploaden

Wat kost een winkel op Facebook?

Het hebben van een winkel op Facebook kost je niets. Ga je gebruik maken van Shopping Ads? Dan moet je daarvoor wel betalen.

Aan de slag met Facebook shopping!

Ben je nog niet helemaal wegwijs in Facebook zelf, of is je profiel nog niet helemaal naar wens? Neem dan eens een kijkje bij onze Academy voor de Facebook training! Onze experts helpen je graag om jouw profiel en Facebook Shopping tip top in orde te maken.

Deel dit artikel

Foto van Lois

Lois

Enthousiaste en creatieve Social media manager die up to date is met de laatste trends binnen in Social media! Voor meerdere klanten is Loïs dagelijks actief op alle kanalen. Een verandering ziet Loïs dan ook snel. Waar Loïs echt energie van krijgt? Kennis delen! En dat heb je net zelf mogen ervaren! :)

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist Lisanne haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief