LinkedIn is het zakelijke platform wat we allemaal kennen. Banen, promoties, persoonlijke en professionele ontwikkelingen zien we allemaal voorbij komen. Opvallend daarin is het feit dat wat we delen steeds persoonlijker wordt. LinkedIn heeft een hoog aantal gebruikers per dag, wel 1,06 miljoen (in Nederland).
Voor een bedrijf biedt dit natuurlijk heel veel kansen. LinkedIn heeft veel organische mogelijkheden om jouw bedrijf zichtbaar te maken maar, dit kan ook absoluut middels advertenties. Hoe maak je zelf LinkedIn Ads en hoe zet je deze in? Je leest het in deze blog!
Wat is de doelgroep van LinkedIn?
LinkedIn biedt zowel bedrijven als personen de mogelijkheid om online zichtbaar te worden. Maar welke doelgroep is er nu te vinden op LinkedIn? LinkedIn is de 5e hardste groeier vergeleken met andere social kanalen, volgens het Nationale Social media Onderzoek heeft LinkedIn in Nederland 1,06 miljoen gebruikers per dag.
De grootste leeftijdsgroepen op dit medium zijn 20- t/m 39-jarigen (47% van deze leeftijdsgroep heeft een account) en 40- t/m 64-jarigen (37% van deze leeftijdsgroep heeft een account). Benieuwd naar alle basics over LinkedIn? Bekijk dan eens ons uitgebreide artikel over LinkedIn Marketing.
Waarom adverteren op LinkedIn?
Misschien zit je nog een beetje in dubio, waarom zou je gebruikmaken van LinkedIn Ads? We helpen je graag met het maken van een keuze. Het kan zijn dat je het ‘organisch’ groeien op LinkedIn te langzaam vindt gaan. Organisch is het verspreiden van content zonder hiervoor te betalen.
Daarnaast kan je door advertenties in te zetten veel mensen bereiken. De mensen die je bereikt kan je door middel van LinkedIn Campaign Manager ook nog eens filteren, zodat je precies de goede doelgroep bereikt. Dit is het portal waarop je je advertenties maakt op LinkedIn. Je kunt hier meerdere advertenties aan dezelfde doelgroepen laten zien, zodat je de consument ook mee kan nemen in het bekende See, Think, Do, Care-model.
Ben jij geïnteresseerd in het inzetten van LinkedIn Ads? Dan zullen we nu samen kijken naar alle mogelijkheden die LinkedIn ads te bieden heeft.
Alle soorten LinkedIn Ads op een rijtje
LinkedIn heeft een zakelijk karakter en de doelgroep is voornamelijk werkend Nederland. Dit maakt het voor jou als bedrijf interessant om hier je advertenties te plaatsen. Wanneer je geïnteresseerd bent om op LinkedIn te gaan adverteren heb je verschillend type LinkedIn Ads. We nemen alle formats met je door, zodat jij een geheel overzicht hiervan hebt.
1. Tekstadvertenties
Een tekstadvertentie is een standaard advertentie waar een titel, een korte omschrijving en je logo in staat. Deze advertentie zal verschijnen bij de door jou toegewezen doelgroep. Deze advertentie kan ingezet worden op elk stukje van jouw ads funnel.
Deze advertentie kan helpen met:
- Merkbekendheid (See)
- Websitebezoeken (Think)
- Conversies (Do)
Een tekstadvertentie ziet er als volgt uit:
2. Gesponsorde berichten
Een gesponsord bericht is een advertentie format dat je direct laat communiceren met je doelgroep via de inbox. Deze functie stond eerder bekend als gesponsorde In-Mail. De persoonlijke targeting is een voordeel, maar ook een obstakel. Dit betekent namelijk wel dat je jouw doelgroep goed moet kennen voordat je dit format kan inzetten.
Momenteel gebruikt 48% van bedrijven die adverteren op LinkedIn deze functie. Maar hoe worden deze berichten ontvangen door gebruikers? Veel gebruikers ontvangen deze berichten en beschouwen dit als spam. Ondanks dat het een advertentie is met persoonlijke targeting voelt het anders. Het is geen authentieke content of een spontaan of leuk bericht, waardoor veel gebruikers verder niet ingaan op deze berichten. Mocht je deze vorm van adverteren in willen zetten, dan is het dus ontzettend belangrijk om een bericht authentiek en persoonlijk te maken. Daardoor wordt de spam filter eraf gehaald door de lezer.
Hieronder zie je een voorbeeld van een gesponsord bericht.
3. Gepromote berichten
Een gepromoot bericht is te vergelijking met de advertenties die je wel eens op Facebook of Instagram voorbij ziet komen. Dit is een bericht waaronder de bedrijfsnaam duidelijk ‘gepromoot’ staat. Het voordeel hiervan is dat deze LinkedIn Ads verschijnen tussen de organische content van de kijker, in de tijdlijn dus. Negen van de tien gepromote berichten bestaan uit tekst in combinatie met visuele content. Hierbij kan je denken aan afbeelding(en) en video’s.
Hierbij een voorbeeld van een gepromoot bericht.
4. Dynamische advertenties
Een dynamische advertentie is een advertentie die zorgt dat het bericht gepersonaliseerd getoond wordt aan je doelgroep.
Onder dit type advertentie valt ook een spotlight advertentie (zie onderstaande foto). In deze advertentie word jouw naam, functie of een ander kenmerk genoemd en word je voorgesteld aan een bedrijf, functie of een ander product/service.
5. Type content
Wanneer je een van de formats gaat kiezen die we hierboven besproken hebben, kan je ook nog kiezen tussen verschillende content types. Ga je in je advertentie namelijk gebruik maken van een video, een foto, of een carrousel? We leggen het je hier uit wat de verschillen zijn.
- Een video advertentie – Een advertentie waarin een video wordt getoond aan de doelgroep die jij hebt ingesteld om te bereiken.
- Een carrousel advertentie – Een advertentie met meerdere foto’s die de doelgroep kan swipen.
- Foto advertentie – Een advertentie waarin één foto de hoofdrol speelt.
LinkedIn Campaign Manager: hoe maak je ads?
Met de tool Campaign Manager die binnen LinkedIn wordt aangeboden, kan je hier gemakkelijk mee aan de slag. Als jij de juiste content hebt en weet welke doelgroep je wilt targeten dan ben jij klaar om te starten.
1. Ga naar LinkedIn Campaign Manager
Voor sommige advertentie tools moet je een nieuw account aanmaken. Bij LinkedIn zit deze echter aan je eigen account vast, wat erg handig is.
Ga naar LinkedIn Campaign Manager en klik op jouw account.
2. Kies de LinkedIn pagina waarvoor je een advertentie wil maken
Op LinkedIn kunnen gebruikers worden toegevoegd om LinkedIn bedrijfspagina’s te beheren. Je kan dus ook alleen een advertentie maken voor een pagina wanneer jij beheerder bent van de bedrijfspagina.
Klik vervolgens op het ‘advertentie account van jouw bedrijf’.
3. Klik op ‘maken’ en stel je doel in
Dit is de knop waar je kan beginnen met het maken van je advertentie. Vervolgens vraagt LinkedIn wat je doel is van de ‘campagne’ (zoals LinkedIn dit noemt). Hier kan je kiezen uit drie pijlers: bekendheid (See), overweging (Think), conversies (Do). Dit geeft dus ook weer het See, Think, Do, Care model weer!
4. Stel jouw doelgroep samen
Wanneer je jouw campagne doel hebt gekozen, is het tijd om je doelgroep samen te stellen. Dit doe je door o.a. de locatie te kiezen waar je doelgroep actief is en de taal van de doelgroep te selecteren.
Je kan vervolgens diverse kenmerken van je doelgroep instellen óf bijvoorbeeld van je website bezoekers een doelgroep maken.
5. Kies je advertentie format
Kies vervolgens jouw advertentie format. Voor meer informatie over de verschillende formats verwijs wij je door naar alle soorten formats. In de LinkedIn Campaign Manager zie je ‘verschillende format advertenties op LinkedIn’.
6. Stel je budget in en je schema op
Nu is het tijd om je budget in te stellen. Hoeveel wil je besteden en hoeveel resultaten kun je met dit budget halen? Dat zie je allemaal in de kolom aan de rechterkant van je scherm. Deze kolom geeft je inzicht om te zien hoeveel resultaat je behaalt met het budget dat je instelt.
Daarnaast stel je in dit menu jouw schema op. Dit houdt in dat jij bepaalt wanneer de campagne online gaat en wanneer hij eindigt.
7. Klik op volgende en maak je advertentie klaar
Wanneer je alle gegevens correct hebt ingevuld, klik je op volgende. Nu is het tijd om jouw advertentie te uploaden; welke afbeeldingen en tekst ga je gebruiken?
8. Controleer jouw campagne en starten maar!
Wanneer je jouw advertentie hebt ingericht zoals je dat wilt, druk je op volgende en controleer je alle gegevens. Wanneer je dit hebt gedaan kun je jouw advertentie starten!
Kosten van adverteren op LinkedIn?
De kosten van adverteren op LinkedIn hangen enorm af van het format advertentie, de frequentie, de duur en de doelgroep. Je ziet in de afbeelding hierboven aan de rechterkant van het scherm een rekenhulp staan, die naar aanleiding van wat jij invult de kosten voor jou indexeert.
De kosten van LinkedIn kunnen heel erg variëren. Het is namelijk zo dat de kosten zich verhouden tot de ingestelde doelgroep, maar ook te maken heeft met het advertentie format. We hebben wat algemene cijfers qua kosten voor je op een rijtje gezet.
1. CPM
CPM betekent ‘costs per mille’, oftewel kosten per duizend views of impressies. Voor een LinkedIn advertentie betaal je hier ongeveer €29,66 voor.
2. CPC
CPC betekent ‘cost per click’, oftewel hoeveel het kost om mensen op jouw advertentie te laten klikken. Hiervoor betaal je ongeveer, €4,94. Dit verschilt vaak ook weer in welke doelgroep je wilt laten klikken. Voor een senior betaal je vaak wat meer dan voor een junior functie.
3. CTR
CTR betekent ‘click through rate’. Dit is een belangrijke meting, aangezien hieraan vaak het succes van een online campagne wordt gemeten. De click through rate vertelt eigenlijk hoeveel mensen er op een specifieke link hebben geklikt. Het kan zijn dat je denkt: “Hé, is dat niet vergelijkbaar met CPC wat hierboven is uitgelegd?” Nee, CPC vertelt hoeveel het kost om mensen te laten klikken op een ad. Een CTR vertelt hoeveel mensen er op de link achter jouw advertentie klikken, echt wel anders dus!
De CTR verschilt per advertentie format, maar de gemiddelde CTR van LinkedIn Ads zijn tussen de 0, 44 en de 0.56 procent.
Hoe bekijk je resultaten van LinkedIn Ads?
Wanneer je LinkedIn Ads maakt is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe deze presteren. We leggen je uit hoe je de resultaten van je advertenties kunt bekijken. Op LinkedIn kan je resultaten bekijken op vier niveaus.
- Per advertentie account
- Per campagne groep
- Per campagne
- Per advertentie
Je kan de resultaten van je campagnes of LinkedIn Ads ook exporteren naar een Excel bestand. Je ziet bovenin de balk in welk niveau je zit (zie afbeelding).
Wanneer je op een bepaald niveau wilt kijken, klik je op de opties die in het menu eronder staan. Je komt dan in de volgende laag en zo kan je weer specifieker naar de resultaten kijken.
TIP: zorg dat jouw bedrijfspagina helemaal compleet is ingevuld en de juiste gegevens bevat. Dan kunnen mogelijke leads ook contact opnemen wanneer ze je advertentie voorbij hebben zien komen!
Voorbeelden van LinkedIn Ads
Lijkt adverteren op LinkedIn je interessant, maar weet je nog niet helemaal hoe jij dit kan inzetten voor jouw bedrijf? Hieronder wat voorbeelden hoe andere bedrijven invulling geven aan het adverteren op LinkedIn.
Zelf aan de slag met LinkedIn Ads
Door het zakelijke karakter en brede doelgroep heeft LinkedIn veel potentie om te adverteren. Door de combinatie van de handige LinkedIn Campaign Manage én de kennis die je nu hebt opgedaan door het lezen van deze blog, kan je als bedrijf hier mee aan de slag.
Wil je nog extra informatie over adverteren op LinkedIn, we helpen je graag met een LinkedIn training. Zo weet jij hoe jij dit in kan zetten voor je eigen bedrijf. Zien we je snel? Dikke apengroet uit de jungle! 😉