LinkedIn is al jaren het grootste zakelijke platform ter wereld. Vergeleken met grote platformen als Facebook, YouTube en Instagram groeit LinkedIn procentueel het hardst. In Nederland zijn er op dit moment 5 miljoen gebruikers. Hiervan gebruiken 1,1 miljoen personen dagelijks het platform! Tijd om er mee aan de slag te gaan dus.
Leestip: onze complete LinkedIn Marketing gids.
Het belang van een LinkedIn profiel
- Het is het ideale platform om je netwerk te verbreden: het is simpel en efficiënt. Al je oude collega’s, opdrachtgevers en managers vind je hierop.
- Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging of wil je als freelancer aan de slag? Dan is LinkedIn echt iets voor jou. Hier vind je klanten die op zoek zijn naar jouw kennis en expertise, nieuwe collega’s of nieuwe opdrachtgevers.
- Ben je opzoek naar een nieuwe baan? Dan heb je vaak een referentie nodig. LinkedIn maakt het nog makkelijker met de functie om online aanbevelingen toe te voegen aan je profiel. Dankzij deze functie ziet iedereen meteen welke mensen uit je netwerk jouw werk waarderen.
LinkedIn profiel verbeteren
Wel een profiel, maar nog niet geoptimaliseerd? Dit zijn veel gemaakte fouten die je snel en makkelijk aanpast!
- Geen professionele profielfoto is een veel voorkomende fout. Vaak zie je profielen met wazige of afgeknipte foto’s, foto’s met meerdere mensen of foto’s van huisdieren.
- De vaardigheden worden niet gebruikt of verkeerd ingedeeld. Hier selecteren recruiters vaak op dus het is handig om dit goed in te vullen!
- Slechte of onvolledige headline gebruiken. Dit zien mensen meteen na je naam en is dus erg belangrijk. Zie het als de eerste indruk, die moet toch gelijk goed zijn?
Verschil LinkedIn profiel en bedrijfspagina
In deze blog geven we je alle tips & tricks om je persoonlijke LinkedIn profiel te verbeteren! Het verschil tussen een bedrijfsprofiel en een persoonlijk profiel is dat mensen een bedrijfspagina gaan volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in dat bedrijf. Wanneer je een connectie met iemand hebt via je persoonlijke profiel, dan is diegene vaak geïnteresseerd in jou of in je netwerk.
Wil je meer weten over bedrijfspagina’s op LinkedIn? Lees dan onze blog ‘Hoe ga je aan de slag met een LinkedIn bedrijfspagina‘.
Verbeter jouw LinkedIn profiel met deze 15 tips
Er zijn zoveel tips om je LinkedIn profiel te verbeteren maar waar moet je beginnen? Hieronder volgen de belangrijkste 15 tips om je goed op weg te helpen met het verbeteren van je LinkedIn profiel. Succes! ?
1. Gebruik een duidelijke profielfoto
Een goede profielfoto zorgt voor vertrouwen, gebruik dus een duidelijke en actuele foto! Uit het onderzoek van Jobvite Recruiter Nation Report 2016 bleek dat bij 41% van de recruiters hun eerste indruk beïnvloed wordt door de profielfoto. Zorg ervoor dat je profielfoto tot halverwege je lijf is, niet te licht en niet te donker is en dat je in het midden van de foto staat.
2. Zet je profiel op openbaar
Door via de instellingen je profiel op openbaar te zetten, zul je in veel meer zoekresultaten verschijnen en dus ook eerder benaderd worden! Wanneer je profiel niet op openbaar staat ben je niet zichtbaar voor recruiters en kunnen mensen niet je ervaring en kennis zien.
Volg de volgende stappen om je profiel openbaar te zetten:
- Ga naar je profiel en klik rechtsboven op instellingen.
- Klik vervolgens naar “zichtbaarheid”.
- Ga dan naar “uw openbare profiel bewerken”.
- Scroll naar onder naar “zichtbaarheid bewerken”.
- Schuif de knop “de zichtbaarheid van uw openbare profiel” naar “aan”.
3. Zorg voor een goede achtergrond
Door een goede achtergrond te gebruiken springt je profiel er meteen uit. Dit kun je bijvoorbeeld makkelijk maken via Canva. Wanneer je “header LinkedIn” intypt kom je bij deze pagina terecht. Hier kun je een ontwerp uitkiezen en het helemaal eigen maken!
4. Zorg voor een duidelijke headline
De headline is de zin die onder je naam verschijnt. Dit is naast je naam een van de eerste dingen die direct opgemerkt worden. Door gebruik te maken van de headline kan je jezelf direct juist profileren. Recruiters zoeken op LinkedIn op deze functietitels dus het is belangrijk dat je deze goed inzet. Zet er ook bij als je beschikbaar bent voor werk.
Voorbeeld: Beschikbaar: Marketingmanager | Passie voor branding en content | Customer experience
5. Geef een goede samenvatting
Je LinkedIn profiel kun je zien als je eerste kennismaking met iemand. Je laat niet meteen alles zien maar je geeft een korte samenvatting van wie je bent. Het is de perfecte plek om duidelijk te maken wie jij bent en wat je kwaliteiten zijn. Maak dus een goede samenvatting en vertel hier over jezelf. Ga ook eens op zoek naar hoe anderen dit doen.
6. Laat weten wanneer je beschikbaar bent
Geef duidelijk aan op je profiel dat je beschikbaar bent voor bijvoorbeeld een nieuwe opdracht en geef ook duidelijk aan wanneer dit is.
Bijvoorbeeld: “beschikbaar voor een nieuwe opdracht per januari 2023.”
7. Zorg dat je je profiel up-to-date houdt
Heb je een nieuwe baan, een diploma behaald of iets anders belangrijks behaald? Zet dit dan meteen op je profiel! Waarom? Al je connecties zien deze update en kunnen hierop reageren of dit interessant vinden. Dit zorgt ervoor dat meer mensen je profiel bekijken.
Ten tweede, mensen kijken liever naar een ge-update profiel dan naar een die er niet compleet uitziet. Kijk daarom eens in de zoveel tijd naar je profiel. Voeg een nieuwe foto toe en pas de dingen die veranderd zijn aan!
8. Vraag om aanbevelingen
Wanneer je een restaurant bezoekt bekijk je ook altijd even de reviews die worden gegeven. Waarom zou een werkgever dit niet doen voordat ze iemand aannemen? Zorg dus voor een aantal aanbevelingen op je profiel. Vraag dit bijvoorbeeld aan je voormalige werkgever of collega’s.
9. Voeg contact informatie toe
Zorg ervoor dat je je e-mail, nummer, website of locatie toevoegt aan je profiel. Zo ben je makkelijk te benaderen.
10. Sluit je aan bij LinkedIn groepen
Er zijn veel groepen te vinden op LinkedIn. Ga op zoek naar jouw vakgebied en sluit je hierbij aan als je denkt dat het relevant is voor je. Zo blijf je op de hoogte van allerlei ontwikkelingen binnen dit vakgebied!
11. Vermeld je certificaten
Zet alles wat je behaald hebt en wat relevant is voor op LinkedIn op je profiel! Afgeronde certificaten, cursussen of trainingen zijn allemaal van toegevoegde waarde.
12. Wees actief!
Schrijf zelf af en toe een bijdragen, dit is een goede manier om je kennis te tonen en mensen naar je LinkedIn-profiel te trekken. Zorg dat je regelmatig iets post of deelt, denk hierbij aan artikelen of nieuwsberichten bijvoorbeeld.
13. Vergroot je netwerk
Zorg dat je zoveel mogelijk mensen die je kent uitnodigt op LinkedIn. Doe dit via een persoonlijke boodschap, zodat het persoonlijk blijft. Wanneer mensen op je profiel bekenden tegenkomen, vergroot dit de kans dat ze je toevoegen, want het wekt vertrouwen op.
14. Websites toevoegen
Door je eigen website(s) te vermelden zorg je voor meer websitebezoeken. Vermeld ook andere websites waar je aan bijgedragen hebt.
15. Benoem je LinkedIn pagina
Benoem je LinkedIn pagina op zoveel mogelijk plekken. Zet het bijvoorbeeld op je visitekaartje, op Instagram of Facebook of op andere social media platformen. Zo bereik je meer mensen!
LinkedIn profiel verbeteren: aan de slag!
Een heleboel tips om mee aan de slag te gaan! Nu is het jouw beurt om te shinen. Loop je nog tegen dingen aan of vind je het lastig om ermee aan de slag te gaan? Bekijk dan vooral de LinkedIn training die we aanbieden in onze jungle. Na deze training ken je alle ins en outs van LinkedIn en mag jij je een LinkedIn expert noemen. Zien we je snel?