In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends december 2023
In dit artikel lees je alle social media trends van december 2023. Ontdek onder andere het nieuwe platform Threads en hoe je bij meer advertentietypes in Pinterest directe links kunt toevoegen.
Threads wordt beschikbaar in Europa
Threads, het nieuwe social media platform van Meta, lijkt op 14 december 2023 beschikbaar te komen voor Europese gebruikers.
Je kunt nu al een afteltimer zien op www.threads.net, die wijst op de exacte lanceringstijd. Je kunt ook een digitale uitnodiging vinden in de Instagram-app.
Als Threads wordt gelanceerd in de EU, kunnen naar schatting ongeveer 25,9 miljoen nieuwe gebruikers worden verwacht. Dit is gebaseerd op Meta’s EU-gegevens over actieve Instagram gebruikers.
Deze uitbreiding is een belangrijke stap voor Threads. Met dit platform probeert het namelijk een alternatief te bieden voor voormalige Twitter-gebruikers die ontevreden zijn over veranderingen in dat platform.
Meta voegt meer AI-mogelijkheden toe
Meta heeft nieuwe generatieve AI-functies gelanceerd, waaronder in-stream beeldcreatie, AI-post prompts en meer!
Zo is de “Imagine” tekst-naar-beeldtool” nu beschikbaar in de Meta-app. Hiermee kun je visuals genereren.
Daarnaast kun je met de nieuwe “Reimagine”-functie gestuurde en ontvangen AI-beelden opnieuw gebruiker voor andere variaties.
Ook wordt de realtime ontdekkingscapaciteit via Bing uitgebreid en wordt er gekeken naar de implementatie van “langdurig geheugen” in AI-chatbots. Dit zorgt dat de bots context kunnen bevatten van eerdere gesprekken.
De AI-systemen kunnen ook Reels in chats tonen en er zijn generatieve AI-antwoorden voor berichten beschikbaar. Ook nieuwe beveiligingselementen behoren tot de toevoegingen. In dit nieuwsartikel van Facebook lees je over alle AI-updates.
TikTok effectief inzetten in 2024 met het What’s Next trend rapport
TikTok heeft afgelopen weekend zijn jaarlijkse “What’s Next” voorspellingsrapport gepubliceerd. Dit rapport biedt inzichten in belangrijke trends voor marketeers en is gebaseerd op platformgebruik, gebruikersenquêtes en intern onderzoek.
Die drie overkoepelende trends zijn:
- Nieuwsgierigheid wekken – TikTok helpt gebruikers nieuwe trends en interessante onderwerpen te ontdekken.
- Verhalen vertellen – Er zijn nieuwe vormen van storytelling geïntroduceerd
- De vertrouwenskloof overbruggen – Als merk kun je vertrouwen opbouwen bij je publiek via TikTok-video’s
Voor elk van deze trends heeft TikTok een diepgaand overzicht gegeven, samen met specifieke opmerkingen over hoe je als marketeer op deze gedragingen kunt inspelen.
Er zijn ook voorbeelden van hoe merken elke trend hebben toegepast en in hun TikTok-strategie hebben opgenomen. Je vindt ook tips over welke advertentieoplossingen het beste werken voor elke trend.
Het is een interessant overzicht van enkele belangrijke trends in het gebruik van de app, die je kunnen helpen je marketing te sturen door te zien hoe elke gedragsverschuiving aansluit bij de merkboodschap. Je kunt het hele rapport hier downloaden.
Alles leren over TikTok? Dat kan in onze TikTok training!
Pinterest breidt directe links uit naar meer campagne types
Pinterest breidt zijn mogelijkheden voor directe links uit en dit biedt kansen voor merken om gerichter verkeer vanuit hun Pins en advertenties te genereren.
Deze directe links verminderen het aantal klikken dat nodig is voor gebruikers om van Pinterest naar de website van de adverteerder te gaan. Hiermee zorgt Pinterest voor een gestroomlijnde klantreis en lagere kosten voor adverteerders.
Deze directe links kun je nu dus voor meer campagnetypes gebruiken, waaronder overwegings- en conversiecampagnes, evenals beeld- en videoformaten.
Pinterest heeft gemeld dat vroege adopters van directe links een stijging van 88% in klikfrequenties hebben gezien en een daling van 39% in kosten per klik voor CPC-doelstellingen.
Wil je alle in en outs over Pinterest leren? Bekijk dan eens onze Pinterest training.
Meer creatie- en personaliseer mogelijkheden voor LinkedIn nieuwsbrieven
LinkedIn heeft aangekondigd dat het zijn nieuwsbrieftools heeft bijgewerkt om het maken van nieuwsbrieven te verbeteren. Je kunt nu bijvoorbeeld duplicaat conceptsjablonen toevoegen, waardoor je eerdere formats kunt hergebruiken om het creatieproces te stroomlijnen.
Ook vind je nieuwe nieuwsbriefanalyses, zoals prestatienotities en demografische gegevens van de lezers. Als maker heb je zo inzicht in de effectiviteit van nieuwsbrieven.
Tot slot is de weergave van artikelvoorbeelden en de functionaliteit om te schakelen tussen het publiceren als individueel lid of als bedrijfspagina verbeterd.
Tip! Volg onze LinkedIn training zodat je precies weet hoe je alle laatste trends en ontwikkelingen kunt inzetten voor jouw persoonlijke of bedrijfsprofiel.
Chatten met bedrijfspagina’s op LinkedIn
Sinds kort kun je op LinkedIn naast het chatten met persoonlijke profielen, nu ook berichten sturen naar een bedrijfsprofiel.
Dit betekent dat je gemakkelijk vragen kunt stellen, informatie kunt krijgen en zelfs kunt solliciteren via de chat. Geen gedoe meer dus met het zoeken naar contactpersonen.
Dit opent nieuwe mogelijkheden voor persoonlijke interactie en netwerken op LinkedIn. Het is een handige toevoeging waarmee je nog meer uit jouw LinkedIn-ervaring kunt halen.
Aanmelden nieuwsbrief Socials Update
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van december 2023. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen. Onze vakidioten delen graag hun social kennis!