Socials Update: alle social media trends van februari 2023

social media trends februari 2023

Inhoudsopgave

In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en social media trends. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.

Social media trends februari 2023

Ontdek hieronder alle social media trends van februari 2023 met onder andere Lead Forms op Instagram en een nieuw platform van de bedenkers van Instagram!

Maandelijks versturen wij de Socials Update in een nieuwsbrief per e-mail. Meld je hieronder aan voor deze maandelijkse update!

Verificatie abonnement voor bedrijven op Twitter

Bedrijven kunnen zich vanaf nu aanmelden voor een verificatie abonnement op Twitter. Dat is in feite vervanging voor het huidige verificatie proces voor zakelijke gebruikers.

Met het abonnement zal er een gouden vinkje achter de naam komen te staan. Uiteindelijk zullen de huidige blauwe vinkjes worden weggehaald bij oude geverifieerde accounts. Je zult je dus opnieuw moeten aanmelden als je jouw verificatie wilt behouden. Ook je merklogo wordt toegevoegd aan accounts van medewerkers.

Jouw bedrijf aanmelden? Dat kan via de wachtlijst van Twitter!

Social media trends februari 2023

Advertentie inkomsten met YouTube Shorts

Vanaf 1 februari 2023 kunnen creators van YouTube Shorts inkomsten verdienen met advertenties. Dit is een aanvulling op de inkomsten van YouTube creators, zoals advertenties in de normale YouTube video’s.

Elke maand worden de inkomsten uit de advertenties van Shorts bij elkaar opgeteld. Die inkomsten worden onder andere gebruikt om Shorts creators te belonen en de kosten van muzieklicenties te dekken.

Hoe werkt dit in de praktijk? Als een Short creator 5% van alle Shorts in zijn land heeft gemaakt, ontvangt hij 5% van de maandinkomsten. Creators houden 45% over van hun toegewezen inkomsten. Als een maker bijvoorbeeld 1.000 euro krijgt toegewezen uit de creatorpool, krijgt hij 450 euro betaald.

Instagram lanceert Lead Forms voor bedrijfsprofielen

Instagram test momenteel een nieuwe functie voor bedrijfsprofielen. Als actieknop op je profiel kun je de Lead Form toevoegen. Dit is een aanvulling op de huidige beschikbare knoppen, zoals ‘Contact’ of ‘Reserveren’.

Bij de Lead Form heb je de keuze om meerkeuzevragen of vragen met korte antwoorden toe te voegen. Op die manier kun je meer te weten komen over de gebruiker op Instagram. Deze functie biedt een manier om interesses van gebruikers verder te kwalificeren en op die manier een juiste vervolgstap te nemen.

Lead Forms Instagram
Via: socialmediatoday.com | Andrew Hutchinson

Talent Manager Portal op TikTok

We hoeven je niet te vertellen dat veel TikTok creators inmiddels beroemd zijn geworden. Daar speelt TikTok op in door meer manieren te bieden om deze creators te helpen. Momenteel test TikTok de Talent Manager Portal. Deze is te vinden via de Creator Marketplace.

De portal is vooral bedoeld om creators op een verbeterde manier te koppelen aan merken. Influencer agencies krijgen via de portal meer manieren om een creator op de juiste manier in de markt te zetten, bijvoorbeeld door specifieke interesses te selecteren. Merken krijgen zo meer sturing welke creators het beste passen om een samenwerking mee aan te gaan. Daarmee wordt het proces voor het vinden van een match verbeterd én versneld.

Deze functie wordt momenteel getest met geselecteerde bureaus.

TikTok Talent Manager

Bedenkers Instagram lanceren nieuw platform

Instagram oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger lanceren een nieuwe social media app: Artifact. De naam is een combinatie van artikelen, feiten en AI (kunstmatige intelligentie). Op het platform krijgen gebruikers nieuwsberichten voorgeschoteld gebaseerd op betrokkenheid en interesses.

Je ziet als eerste een feed met populaire artikelen van uitgevers. Deze uitgevers variëren van toonaangevende nieuwszenders tot aan kleinschalige blogs over niche onderwerpen. Tik je op een artikel die je interessant vindt? Dan krijg je in toekomst soortgelijke berichten en verhalen te zien. Dit is vergelijkbaar met de For You pagina op TikTok.

Benieuwd naar Artifact? Schrijf je dan in voor de wachtlijst via deze link!

Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van februari 2023. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen!

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Luuk

Luuk

Drie jaar geleden begon Luuk met het schrijven van artikelen voor gevestigde online magazines. Hij maakte hier kennis met online marketing en SEO. Ondertussen verbreedt Luuk voortdurend zijn kennis door in de praktijk bezig te zijn. Niet alleen websites van klanten, maar ook eigen websites ziet hij stijgen in de zoekmachine. Ook jij hebt zo te zien geklikt!

Meer leren over social media?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies voor een betere ervaring. Kom er achter waar wij cookies voor gebruiken.

Gratis social media tips?

Iedere maand deelt onze social media specialist (ofwel vakidioot) Meraux haar kennis over social media met jou.

Ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor de maandelijkse nieuwsbrief