In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder alle social media trends van november 2021 met onder andere nieuwe shopping functies op Pinterest en Instagram Collabs!
‘Link’-sticker op Instagram voor iedereen beschikbaar
De ‘swipe up’-functie op Instagram was een bekende functie. Gebruikers konden in een Story omhoog vegen, waarna zij vervolgens werden doorgelinkt naar een ingestelde externe pagina. Deze functie is recent vervangen door een ‘link’-sticker.
Voorheen konden enkel accounts vanaf 10.000 volgers gebruikmaken van de ‘swipe up’-functie. De nieuwe functie is nu voor iedere gebruiker beschikbaar. Hierdoor kunnen kleinere accounts ook linken naar hun website, een specifiek product of een artikel.

Nieuwe functies van Pinterest Shopping
Pinterest is de laatste tijd flink bezig om het e-commerce aanbod uit te breiden. Dit doen zij door nieuwe shopping functies toe te voegen, waarbij winkels op meer manieren in contact kunnen komen met Pinterest gebruikers. De belangrijkste functie die recent is gelanceerd, wordt de ‘Slideshow voor Collecties‘ genoemd.
Deze functie haalt producten uit jouw catalogus en plaatst deze in een automatisch gegenereerde, aandachttrekkende advertentie voor collecties. Deze nieuwe functie helpt je eenvoudig video-achtige content te produceren. De reden voor een collectie-functie: Pinterest gebruikers houden van video en bekijken liever meer dan één product tegelijk.

Instagram Video: een combinatie van IGTV en jouw feed
Instagram combineert IGTV en Feed video’s vanaf nu in één videoformat. Dit wordt Instagram Video genoemd. Hierdoor wordt het eenvoudiger om video’s te maken en te ontdekken op het platform. Op jouw profielpagina vind je een nieuw Video-tabblad waar jij Instagram Video kunt bekijken.
Daarnaast zijn er nog een aantal nieuwe updates omtrent video’s. Zo duren video previews in jouw feed voortaan 60 seconden in plaats van 15 seconden. Je ontdekt alle nieuwe functies in de post hieronder!
Spotlight Challenges met geldprijzen op Snapchat
Snapchat lanceert de Spotlight Challenges om content creatie te stimuleren. De reden hiervoor is de stijgende populariteit van TikTok onder het jonge publiek. Snapchat probeert met de challenges het jonge publiek aan zich te binden.
De challenges bieden Snapchatters de kans om geldprijzen te winnen voor het maken van de best presterende Spotlight-snaps met behulp van specifieke lenzen, geluiden of onderwerpen. Spotlight Challenges wordt deze maand uitgerold naar gebruikers vanaf 16 jaar in de Verenigde Staten. De maanden daarna volgen andere landen.
Instagram Collabs: twee gebruikers, één post
Instagram Collabs is een nieuwe functie, waarmee je een andere Instagram-gebruiker co-auteur kunt maken. De post wordt vervolgens zichtbaar op beide profielen. Op die manier kun je views, likes en opmerkingen delen, zodat je elkaars volgers kunt benutten en met elkaar in contact kan brengen.
De bedoeling van Instagram is dat de nieuwe functie samenwerkingen stimuleert tussen creators. Zij hopen daarbij vooral meer samenwerkingen te creëren voor educatieve content die positieve veranderingen stimuleren. De functie is voor een aantal gebruikers al beschikbaar en wordt de komende tijd uitgerold naar alle gebruikers.
You 🤝 Me
— Instagram (@instagram) October 19, 2021
We’re launching Collabs, a new way to co-author Feed posts and Reels.
Invite an account to be a collaborator:
✅Both names will appear on header
✅Share to both sets of followers
✅Live on both profile grids
✅Share views, likes and comments pic.twitter.com/0pBYtb9aCK