Instagram bereikt dagelijks ongeveer vier miljoen Nederlandse gebruikers. Maar niet iedereen van de 4 miljoen dagelijkse gebruikers heeft dezelfde interesses. Daarom kun je op Instagram per advertentie heel specifiek bepalen wie de post te zien krijgt. Dit kun je ook door Instagram zelf laten doen, Instagram kijkt naar de interactie bij de voorgaande posts en bepaald voor wie jouw advertentie nog meer interessant kan zijn.
Leestip: meer leren over Instagram Business? Bekijk onze complete gids over Instagram Marketing.
Instagram ads: waardevol of niet?
Er zijn een aantal punten om te bepalen of Instagram ads waardevol zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Wij sommen ze op!
1. Merkbekendheid vergroten
Organisch jouw merkbekendheid vergroten kan lastig zijn, je kunt mensen zelf één voor één volgen of je kunt de juiste hashtags gebruiken. Dit zal uiteraard zorgen voor groei, maar de groei zal lang niet zo snel gaan als dat je advertenties gebruikt. Afhankelijk van de prijs en de looptijd van jouw advertentie, kunnen duizenden mensen jouw post zien. Adverteren kost geld, maar organisch groeien kost tijd.
2. De reclame is niet te opvallend
Een groot voordeel aan Instagram ads is dat ze er niet anders uitzien dan de gewone posts op je feed. Zo scrollen mensen niet meteen door. Er staat alleen ‘gesponsord’ links onder jouw gebruikersnaam en er zit een CTA (call to action) knop onderaan de posts. Het ziet er dus niet direct uit als een advertentie, waardoor er makkelijker een like of comment wordt achtergelaten.
3. Waardevolle inzichten
Nadat je een advertentie een bepaalde tijd hebt laten lopen, kun je de statistieken bekijken. Hoeveel mensen heb je bereikt? Waren dit vooral mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze? Waar komen ze vandaan? etc. Je krijgt dus een hoop inzichten in wat er wel en niet heeft geholpen, zo weet je ook wat je de volgende keer anders kunt doen.
Alle soorten Instagram Ads
Hier bespreken we alle varianten van Instagram Ads, met voorbeelden!
1. Instagram Single Image Ads
Het enige wat je voor deze advertentie nodig hebt is een foto. Gebruikers krijgen deze foto op hun tijdlijn te zien en kunnen er op klikken. Zo worden ze dan doorverwezen naar een landingspagina.
2. Instagram Video Ads
Je kunt een video uploaden tot 60 minuten. Maar je moet je goed bedenken hoe lang je de interesse kunt behouden van je volgers? Een video tot 60 seconden werkt over het algemeen het best. Onderaan de video komt weer een CTA te staan.
3. Instagram Carousel Ads
De advertentie bestaat uit meerdere foto’s en video’s, tot 10 stuks. Je kunt dan door de afbeeldingen heen swipen, maar dit wordt wel weergeven als één post. Door de CTA verwijs je mensen weer door naar jouw gekozen landingspagina.
4. Instagram Story Ads
Deze advertenties komen terecht in de stories van de gebruikers. Hierop kun je ook producten taggen en links toevoegen net als bij de andere ads. Je kunt dit interactiever maken dan een single photo ad. Je kunt gebruikmaken van gif’s etc. om het beeld te laten bewegen, dit trekt nog meer de aandacht.
5. Instagram Reels Ads
Het verschil met Reels en Stories, is dat Reels op je feed komen te staan. Stories verdwijnen weer naar 24 uur. Je scrollt door de Reels heen en de advertenties zitten daar doorheen verwerkt. De enige reden waardoor je ziet dat het een advertentie is, is door de CTA.
6. Collection Ads
Je kunt dan een grote foto of video plaatsen met daaronder drie kleine product foto’s. Als je op een van de product foto’s klikt ga je meteen naar het juiste artikel op de website. Je kunt met een collection ad dus meerdere linkjes toevoegen in een advertentie.
Adverteren op Instagram: hoe maak je ads?
Hieronder nemen we je mee door de stappen van het opzetten van Instagram ads. Om een Instagram-advertentie te maken open je eerst een Facebook Business suite en ga je naar je account en klik je vervolgens op (+) advertentie toevoegen.
1. Bepaal de doelstelling
Je kunt kiezen uit 6 doelstellingen: bekendheid, verkeer, betrokkenheid, leads, app-promotie of verkoop.
2. Kies een naam voor je advertentie
Zorg dat in de naam duidelijk staat welke advertentie het is. Als je er veel hebt lopen is een duidelijke naam handig om het overzicht te bewaren.
3. Budget en schema
Je kunt kiezen voor Campaign budget optimization, dat houdt in dat Instagram bepaalt hoe het budget verdeeld moet worden. Als je voor deze optie kiest, moet je zorgen dat je een budget aangeeft, anders bepaalt Instagram dit ook.
Als je zelf een budget gaat bepalen heb je twee opties:
Budget per dag: Dan ben je elke dag het ingestelde bedrag kwijt
Looptijdbudget: Dan ben je het ingestelde bedrag kwijt in de looptijd die je hebt ingesteld.
Je moet voor de advertentie ook een looptijd instellen, dus hoelang wil je dat de advertentie doorloopt.
4. Wanneer wordt de advertentie getoond?
Onder het kopje ‘ad scheduling’ kun je instellen op welke dagen en tijdstippen jouw advertentie getoond wordt. Zo zorg je dat er geen budget wordt uitgegeven op tijdstippen dat jouw doelgroep niet aanwezig is op Instagram.
5. Wie krijgt het te zien?
Vervolgens ga je de doelgroep bepalen, dus wie krijgt jouw advertentie te zien?
Je kunt elke keer een nieuwe doelgroep maken of kiezen uit de eerder gekozen doelgroepen.
6. Ad placement
Hier heb je ook weer twee opties:
Automatische plaatsingen: Instagram bepaalt waar de advertentie wordt getoond aan de hand van jouw gekozen doelgroep.
Handmatige plaatsingen: dan moet je handmatig de plaatsen aangeven waar jouw advertentie wordt getoond. Denk hierbij aan de tijdlijn of Reels etc.
7. Advertentie maken
Nu is alles voorbereid en kun jij de advertentie gaan maken!
Instagram Promoten: het verschil met adverteren
Promoten is laagdrempelig adverteren. Als je een post op je feed hebt gezet krijg je onderaan je foto de knop ‘bericht promoten’ te zien. Dit geeft jouw post een boost. Het nadeel van promoten is dat je relatief weinig opties hebt om te bepalen wie jouw advertentie krijgt te zien. Je kunt kiezen tussen geslacht, leeftijd, locatie en interesses.
Een groot voordeel hiervan is dat je eerst interactie op een organische manier kunt ophalen, door de post eerst een tijdje op je feed te laten staan. Daarna kun je hem promoten, je hebt dan alle likes en reacties verzamelt, waardoor mensen die jouw advertentie zien eerder geneigd zijn te interacteren.
Met adverteren heb je dus eindeloze opties om te testen. Daarnaast kun je zelf bepalen op welke tijdstippen jouw advertentie wordt getoond. Dit zorgt ervoor dat je je geld nuttiger besteed. Het grote nadeel aan adverteren is, dat als je er weinig kennis over hebt, dit ingewikkeld kan zijn. Promoten is dan makkelijker.
Instagram Ads: alle kosten op een rijtje
Er is geen vaste prijs voor de advertenties, dat is afhankelijk van diverse factoren.
- De gekozen target
- Het bereik
- Wat voor soort advertentie je kiest
- De looptijd van je advertentie etc.
Maar als we naar een gemiddelde gaan kijken ligt de CPC (Cost Per Click) tussen de € 0,20 en € 2,- en ligt het gemiddelde CPM (Cost per 1000 weergaven) tussen de € 1,30 en €6,30.
Als je nou precies wilt weten hoe duur je advertentie gaat worden, kun je een voorlopige versie opzetten in ads manager. Je kunt dan ook meteen zien of jouw budget en doelgroep een match hebben.
Veelgestelde vragen over Instagram Ads
Hoe werkt promotie op Instagram?
Je post een bericht op je Instagram, vervolgens als je op de foto klikt zie je de optie ‘bericht promoten’. Je krijgt drie doelstellingen te zien: meer profiel bezoeken, website bezoeken of chatberichten. Dan kun je een doelgroep zelf instellen of laten bepalen door Instagram. Als laatste bepaal je het budget en de looptijd. Het is dus een snelle en makkelijke manier om te adverteren.
Hoe kun je adverteren op Instagram?
Dit kan op twee manieren: je kunt een post plaatsen op je feed en vervolgens je foto promoten. Dit is een snelle en makkelijke manier om te promoten, je hebt alleen minder keuze dan manier 2.
De tweede manier is door Facebook Business Suite te gebruiken. Waar je veel doelstellingen en uitgebreide keuzes kunt maken voor je advertentie.
Wat is Instagram Ads?
Het betekent Instagram adverteren. Het zijn dus de manieren waarop je kunt adverteren op Instagram. De verschillende soorten advertenties zijn uitgelegd bij ‘alle soorten Instagram ads’.
Hoeveel kost het om te adverteren op Instagram?
Als we naar het gemiddelde kijken ligt de CPC (Cost Per Click) tussen de €0,20 en €2 ,- en is het gemiddelde CPM (Cost per 1000 weergaven) tussen de € 1,30 en € 6,30.
Maar dit is allemaal afhankelijk van de keuzes die je maakt voor jouw advertentie.
Aan de slag met jouw Instagram ads!
Ben je nog niet helemaal wegwijs Instagram ads? Neem dan eens een kijkje bij onze Instagram training! Zo word jij volledig klaargestoomd om je eigen Instagram ads vorm te geven!