Social media zijn tegenwoordig zowel voor je persoonlijke merk als ook de marketing van je bedrijf of organisatie bijna onvermijdelijk of onmisbaar. Maar hoe ga je nu om met de verschillende types als Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest? Wat zijn de doelgroepen en gedragsgebruiken op de diverse platformen? We nemen in deze blog even Facebook en LinkedIn als onderwerp omdat zij het meest vergelijkbaar zijn.
Facebook, gericht op de persoon
Facebook is ontstaan als een smoelenboek van studenten en is uiteindelijk uitgegroeid tot één van de grootste persoonlijke dagboeken sites ter wereld. Gemaakt om te verbinden met mensen waar je privé een connectie mee hebt. Dat zegt ook gelijk de focus, het gaat veel meer om jou als privé persoon dan om jou als professional. Maar het heeft veel kansen voor Facebook Marketing!
Facebook (direct verbonden met Instagram) geeft je de mogelijkheid om foto’s en video te plaatsen maar verwacht wel van je dat je er wat bij zegt in woorden. Dat in tegenstelling tot Instagram waar de visual (foto of stories) leidend is. Op de post kan worden gereageerd middels commentaar, een like of delen. Bedrijven kun je vertegenwoordigen met een Facebook bedrijfspagina waar je dan onderdeel van kan zijn.
Qua content zul je bij Facebook meer de zaken aantreffen die het privéleven betreffen en veel minder de professionele kant, al zijn kleine bedrijfjes ook goed vertegenwoordigd. En je vindt er middels de marketplace ook gewoon marktplaats achtige advertenties, en nog veel ook. Je zal je verbazen wat je er allemaal aantreft. Dus als je facebook inschakelt dan gaat het meer om de zachte kant van je leven en gaat het minder om het imago. Facebook is (nog steeds) grotendeels in handen van de oprichter Mark Zuckerberg dus kent nog steeds het advertentie businessmodel.
LinkedIn, meer gericht op de professional
Op LinkedIn draait het écht om jou als professional. Dat biedt kansen voor LinkedIn Marketing! Het gaat erom hoe jij je hebt ontwikkeld via opleidingen, banen en contacten. Er is ruimte voor cursussen, de beoordeling van je hard- en softskills en je kunt er aanbevelingen krijgen van je werkzame periodes bij een bedrijf of organisatie. De connecties die je aangaat komen over het algemeen voort uit voorgaande ervaringen. En dat zijn ook vaak de mensen die iets over jou kunnen zeggen qua wat je kunt of gedaan hebt.
De type content die je op LinkedIn zult zien gaat ook over wat je hebt gedaan, geleerd, bereikt of op welk werk of deek van je werk te trots bent. Veelvuldig zie je diploma’s, carrière veranderingen of projecten van mensen voorbij komen teneinde hun persoonlijke merk te promoten. Bedrijven gedijen qua werkgeversprofiel en deels ook als professionele leverancier of sympathiek merk door de communicatie van wat hun medewerkers doen, in woord, beeld en video. Maar de zichtbaarheid van bedrijven is laag, die moeten het hebben van adverteren. Nu komen we dus op het verdienmodel van LinkedIn: LinkedIn is gekocht door Microsoft. Die het een beetje ziet als het voorportaal van hun CRM oplossingen. LinkedIn biedt ook mogelijkheden via Sales Navigator om een soort CRM en contactgeschiedenis hierin bij te houden. Tevens verdient LinkedIn vreselijk veel geld door de abonnementen die recruiters hebben om mensen te zoeken. En een beetje aan de abonnementen van mensen die het premium abonnement hebben.
Wat zet je op LinkedIn? Liefst de dingen waar je werk technisch trots op bent. Die je met collega’s, maar liever nog klanten hebt gedaan want die kun je taggen voor extra bereik. Dat kokt jouw imago ten goede en geeft LinkedIn mogelijkheden om meer pageviews te krijgen en dus meer relevantie in de profielen te krijgen ten gunste van de advertising.
Dus, samengevat is Facebook een meer op de privé gericht platform en LinkedIn meer op de professie. De content op de eerste gaat over jr privé leven en wat je vindt of doet en de laatste meer over wat je tussen 9 en 5 doet wat jouw verdienvermogen ten goede komt door een goede eigen branding.