In Socials Update brengen wij jou iedere week op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één weekoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder het weekoverzicht van week 22 met onder andere een aanpassing in het algoritme van Instagram
Twitter start een lokale weerdienst
In zestien Noord-Amerikaanse steden is de nieuwe dienst Twitter Tomorrow gelanceerd. Meteorologen maken hiervoor samen met een klimaatjournalist artikelen over de lokale weersomstandigheden. Voor omgerekend 8 euro per maand kun je als abonnee vragen stellen aan de meteorologen, ontvang je een nieuwsbrief, lees je unieke lange verhalen en krijg je gratis tickets om live audiogesprekken te voeren via Spaces (functie op Twitter). Aan het eind van het jaar moet de weerdienst in bijna alle Amerikaanse steden zijn gelanceerd. In 2022 komt de nieuwe dienst naar Nederland.
Creëer een Cover Story op LinkedIn
Als je een bezoek brengt aan jouw LinkedIn profiel, krijg je vanaf nu waarschijnlijk een melding te zien over het maken van een Cover Story. Dit is een nieuwe manier om jezelf te presenteren in 30 seconden. Na het opnemen van de video, verschijnt de Cover Story als een oranje cirkel rondom jouw profielfoto. Hierdoor kun je aan bezoekers op jouw profiel nog meer van jezelf laten zien!
Instagram past het algoritme aan
Uit onderzoek van Instagram is gebleken dat gebruikers liever originele foto’s en video’s zien in de Story. Het platform testte daarom verschillende manieren om het opnieuw delen van feedberichten in Stories te stoppen. Deze testen zorgden voor bezorgdheden door de spanningen in Palestina. Verschillende gebruikers merkten namelijk op dat feedberichten die werden gedeeld in Stories niet werden getoond. Hierdoor leek het volgens gebruikers alsof Instagram opzettelijk pro-Palestijnse stemmers minder vaak toonde in de app.
Hoewel het de bedoeling van Instagram was om de Stories te verbeteren, heeft het onbewust ook het bereik van berichten rondom belangrijke situaties verminderd. Instagram draait om die reden de verandering terug, waardoor opnieuw gedeelde berichten in Stories hetzelfde bereik krijgen als andere content in Stories.
TikTok steunt de LGBTQ+ community
De maand juni is benoemd tot Pride Month om een bredere acceptatie van de LGBTQ+ community te bevorderen. TikTok versterkt deze boodschap door de introductie van een aantal nieuw initiatieven en tools. Zo pusht TikTok de nieuwe hashtag #ForYourPride om de gemeenschap aan te moedigen. Daarnaast zet het platform een aantal gebruikers in het zonnetje die een positieve impact maken. Zij worden onder de aandacht gebracht met speciale spots op profielen en op de Discover-pagina. Ook doneert TikTok $500.000 aan organisaties die de gemeenschap ondersteunen. Op naar meer positiviteit!
Uitbreiding Messenger API door Facebook
Ontwikkelaars en bedrijven kunnen voortaan Messenger API gebruiken om te communiceren met gebruikers op Instagram. In het verleden moest een merk dat wilde communiceren met klanten dit rechtstreeks doen via Instagram of Facebook. Met deze nieuwe aankondiging kunnen bedrijven de API van Messenger integreren met andere platformen, zoals Hootsuite, Sprinklr of CRM-toepassingen. Hierdoor kunnen bedrijven eenvoudiger grote hoeveelheden verkeer verwerken en klantinteracties koppelen aan bredere klantenservicedatabases.
De functie wordt eerst opengesteld voor alle ontwikkelaars wereldwijd. De toepassing voor bedrijven is afhankelijk van het aantal volgers op Instagram. In fase 1 kunnen Instagram-accounts met 10.000 t/m 100.000 volgers verbinding maken met de API. In juli wordt dit uitgebreid naar accounts tussen de 1.000 en 100.000 volgers. In het derde kwartaal volgen de resterende accounts.