In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt.
Social media trends april 2022
Ontdek hieronder alle social media trends van april 2022 met onder andere
TikTok advertenties in zoekresultaten
TikTok is begonnen met een test voor advertenties in de zoekresultaten. Dit biedt een andere manier om gebruikers te bereiken via de zoektermen die zij gebruiken. TikTok adverteerders kunnen dit in de toekomst gebruiken om een doelgroep te targeten die op zoek zijn naar specifieke termen. Het grote voordeel: er is vaak een hogere aankoopintentie of interesse.
In het voorbeeld hieronder zie je dat de TikTok video linksboven een label ‘sponsored’ krijgt naar aanleiding van de zoekterm ‘skincare routine’. Wij zijn benieuwd hoe deze TikTok ads optie zich gaat ontwikkelen voor adverteerders!
Nieuwsbrieven voor bedrijfspagina’s op LinkedIn
LinkedIn blijft zoeken naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen. Dit keer wil het platform dat bereiken met LinkedIn Newsletters. Het is een nieuwe manier om community’s op te bouwen rondom onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw klanten. Deze gebruikers kunnen zich abonneren op jouw nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen.
Eerder waren nieuwsbrieven al toegankelijk voor gebruikers in de Creator Mode. Met komst van deze update kunnen bedrijfspagina ook nieuwsbrieven publiceren. Je brengt paginavolgers vervolgens eenvoudig op de hoogte van een nieuwsbrief via een automatische melding.
Nieuwe ‘Event’-sticker voor Instagram Stories
Op Instagram kom je regelmatig evenementen tegen die binnenkort plaatsvinden. Organiseer jijzelf events? Dan kan jij binnenkort gebruikmaken van een handige functie. Instagram test namelijk ‘scheduled’-stickers voor de Stories, waarmee jij aankomende evenementen kan promoten.
De toekomstige sticker biedt de mogelijkheid om een herinnering voor je event te delen in Instagram Stories. Momenteel is er al een ‘countdown’-sticker waarmee je aftelt naar jouw event. Het verschil met de ‘scheduled’-stickers? Je kan bij deze nieuwe stickers een directe link naar jouw events toevoegen. En dat biedt veel kansen!
Hoe ziet de ‘scheduled’-sticker eruit? Dat kan je hieronder bekijken. Het verschil met de ‘countdown’-sticker is het klikbare pijltje rechtsboven, waarmee je direct naar een eventpagina wordt verwezen.
Locatie AR-lenzen op Snapchat
Snapchat is een innovatieve speler als het gaat om Augmented Reality. In 2019 begon het platform met het lancering van dertig AR-lenzen die je kon ontgrendelen op specifieke locaties. Vanaf nu heeft iedereen toegang tot Custom Landmakers via de Lens Studio.
Makers kunnen daarmee zelf AR-lenzen publiceren op locaties die zij belangrijk vinden. Denk aan standbeelden, winkelpuien of personages. De mogelijkheden zijn eindeloos, bijvoorbeeld om via AR een verhaal te tonen over een historisch dorp.
Uiteraard is het maken van AR-lenzen niet voor iedereen weggelegd, maar met het juiste team kunnen er unieke en waardevolle creaties ontstaan.
Benieuwd naar het creatieproces van AR Landmarkers? Bekijk dan onderstaande video!
Pins van Pinterest op andere platformen delen
Het was tot nu toe niet mogelijk om jouw Pinterest pins te delen op andere platformen. Daar brengt Pinterest verandering in. Gebruikers kunnen voortaan Idee Pins downloaden en delen in andere apps. Er verschijnt daarbij automatisch een Pinterest watermerk.
Of het een waardevolle functie is? Het kan zeker handig zijn om jouw Pinterest foto’s te promoten. Critici zetten daarbij wel een kanttekening dat Instagram nu al Reels bestraft die een TikTok watermerk hebben. Momenteel worden watermerken van Pinterest nog niet bestraft, maar in de toekomst lijkt dat een realistische update.
Social media trends van april 2022
Jij bent weer helemaal op de hoogte van alle social media trends van april 2022. Meld je aan op onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van alle updates. Wil je direct praktisch aan de slag met jouw social media kanalen? Bekijk dan eens de mogelijkheden van onze social media trainingen!