In de Socials Update brengen wij jou iedere maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media. Hierdoor ontdek jij nieuwe functies op specifieke platformen en trends waar jij rekening mee kunt houden in jouw social media strategie. Dat alles in één maandoverzicht, zodat jij direct weet wat er speelt. Ontdek hieronder alle social media trends van oktober 2021 met onder andere een vervanger voor de ‘swipe up’ en een functie om oude tweets te verbergen!
LinkedIn stopt met Stories
Veel social media kanalen hebben een Story functie, waarbij een foto of video, voor een bepaalde tijd zichtbaar is. De meest bekende hiervan is waarschijnlijk Instagram Stories, maar de grondlegger van Stories is Snapchat. LinkedIn zag veel andere platformen de functie toevoegen en ook zij volgden met LinkedIn Stories.
De conclusie? Gebruikers willen blijvende video’s maken die een verhaal vertellen waaruit persoonlijkheid en expertise blijkt en geen tijdelijke Story. Hierdoor is besloten om te stoppen met LinkedIn Stories.
‘Swipe up’ op Instagram verdwijnt
De ‘swipe up‘ functie op Instagram is een bekende functie. Hierdoor konden gebruikers in een Story omhoog vegen, waarna zij vervolgens werden doorgelinkt naar een specifieke externe pagina. Deze landingspagina wordt ingesteld door de maker van de Story.
Het vegen naar boven is vervangen door een sticker waarop je kunt klikken. Een groot voordeel van deze nieuwe functie is dat gebruikers voortaan kunnen reageren op verhalen met daarin een link. Om gebruik te kunnen maken van deze functie, moet jouw account geverifieerd zijn óf minstens 10.000 volgers hebben.
Oude tweets op Twitter verbergen
Het teruglezen van oude tweets kan voor sommige gebruikers best pijnlijk zijn. Je zat in een andere levensfase, je had andere denkbeelden of was gewoon een losgeslagen twitteraar. Geen paniek, je bent niet de enige! Ook Twitter biedt deze groep graag een helpende hand. Twitter test momenteel een functie om oude tweets te verbergen. Een tweet zou hiervoor tenminste 30 dagen oud moeten zijn.
De functie is nog niet uitgerold en het is helaas nog niet bekend wanneer dit gebeurt. Deze functie maakt deel uit van een groter aantal privacy aanpassingen, waardoor gebruikers gestimuleerd worden om het gesprek aan te gaan op Twitter.
‘Favoriete vrienden’ op Instagram
Je volgt waarschijnlijk heel wat vrienden, familieleden en collega’s op Instagram. Tel daar alle merken, bekende personen en bedrijven bij op en je hebt bij elkaar heel wat accounts die je volgt. De content die wordt geplaatst door deze accounts, wordt op basis van het algoritme van Instagram in jouw tijdlijn getoond. Dit algoritme kan ervoor zorgen dat je een aantal post van vrienden mist op Instagram, terwijl je constant die merken voorbij ziet komen.
Instagram test daarom een nieuwe functie, waarmee jij ‘favoriete vrienden’ kunt instellen. Hierdoor zie jij voortaan eerst de berichten van deze accounts en daarna de content van andere accounts. Dit is niet alleen gunstig voor jou, maar ook voor Instagram: de gebruikerservaring stijgt naar verwachting positief!
Social media rapport met nieuwste trends
Het data-analyse bedrijf App Annie heeft een social media rapport uitgebracht. Het rapport ‘The Evolution of Social Media Apps’ geeft een verdieping in de manier waarop social media trends zijn ontwikkeld in de afgelopen tien jaar. Hierbij ligt de nadruk op de opkomst van livestreaming, de toenemende focus op social e-commerce en de groei van kanalen als TikTok en Snapchat.
Een enorm waardevol rapport, waarbij je onder andere de kracht van een product catalogus ontdekt op Facebook en Instagram. Spoiler: ook TikTok gaat gaat zich meer richten op e-commerce. Meer weten over social media? Bekijk dan onze mogelijkheden van een social media workshop!